Formáty bitmapových objektů

• ff – je bezesporu nejserióznějším formátem bitmap pro PDF. TIFF je čistý bitový záznam bez 
skrytýchinformací. Je možné na něj aplikovat ořezovou masku a použít kompresi ZIP.

• psd – je vlastně vícevrstvý ff. Je to formát v jakém pracuje program Adobe Photoshop. Tento formát
lze také do PDF vkládat, ale program neudělá nic jiného, než že jej převede na jednovrstvý ff, což 
zvyšuječasové nároky při zpracování. Efekvnější je nakonec obrázek po všech úpravách převést do 
jedné vrstvy přímo ve Photoshopu.

• eps – zapouzdřený PostScript umí pracovat samozřejmě i s bitmapou, obsahuje ale zbytečné 
informace např. o skovém rozlišení, skovém bodu nebo mohou dokonce obsahovat gradační křivku, 
která mění barevnou linearitu obrázku. Takové informace jsou přinejmenším zbytečné, ale pro PDF 
mohou být i matoucí a mohou způsobit nečekané komplikace.

Máte–li tedy k dispozici ff, použijte raději ff, příp. jpg. 
Jediné schvalované použi eps bitmapy je v případě 
duplexu, triplexu a kvadruplexu. To jsou šedoškálové 
rastry, které jsou kolorované jednou či více barvami. 
Například se používají na fotografi e s metalickým 
efektem, kde se přes černou přeskuje stříbrná barva. 
Tady se využije zmiňovaná převodní křivka (ke každému 
kanálu zvlášť), která říká v jakém zastoupení se má daná 
barva projevit (světla, střední tóny, sny).

• jpg – nyní poměrně hodně využívaný formát, ve kterém produkuje fotografi e většina digitálních 
fotoaparátů. Stejně jako ff jde o čistý bitový zápis, liší se ale m, že používá účinnou komprimaci. Je 
tedy vhodný pro použi na internetu, protože je vždy úspornější než ff a m pádem má menší nároky 
při načítání. Ale pozor! Při každém otevření a znovuuložení u něj dochází ke kompresi dat a m se ztrácí 
jeho kvalita.

Na rozdíl od PostScriptu, který umí řídit barvy jen omezeně, je PDF pro 
správu barev velmi dobře vybaveno. Správa barev je doménou zvláště 

skového standardu PDF/X. Nastavení barev a vkládání barevných profilů lze 

provádět v jakékoli fázi vytváření PDF (ICC profi ly Adobe jsou volně ke stažení 
na hp://www.pdf–x.cz/ zpravy.html). Nejčastěji se v PDF setkáte buď s 
režimem RGB, pro PDF určené pro zobrazení (internet, elektronická pošta a 
ostatní elektronické dokumenty), nebo s režimem CMYK pro PDF určená k sku.

Taková PDF se samozřejmě liší také velikostně. Data pro sk jsou obecně větší 
(kvalitnější fotografie apod.) a navíc zápis o čtyřech barvách je přirozeně větší než 
zápis hodnot složených ze tří barev. 

Další barevnost, se kterou se můžete setkat zvláště v kancelářských podmínkách v převážně textových 
dokumentech, je PDF ve stupních šedi, které je připraveno pro sk na jednobarevných kancelářských 

skárnách. Není potřeba PDF zatěžovat popisem všech barevných složek, když stačí jen jedna.

S přímými barvami počítá již první verze PDF/X–1 vydaná v roce 1999. U 
přímých barev je zásada zachovat jejich originální názvy i v PDF. V případě 
přejmenování se může stát, že RIP barvě přiřkne jinou barvu, než si grafik 
představoval. Např. přejmenujete–li barvu PANTONE 299 EC na „cyan“, 
aby se Vám lépe pamatovala,může jí RIP přisoudit běžnou procesní 
azurovou. Prostory, v nichž PDF pracuje, jsou označovány jako 
DeviceCMYK, DeviceGray, DeviceN, Separaon a další. Budete–li cht 
dokument s přímými barvami vysknout na kancelářské skárně jako 
náhled, musíte v nastavení PDF povolit simulaci přímých barev v CMYK.

Chceme–li přímé barvy sknout procesními barvami za účelem násku, selský rozum nám radí 
převádět barvy přes nezávislý barevný prostor CIElab, avšak norma PDF/X–1a:2001 uvádí, že se 
mají použít jejich defi ice v Device–CMYK.

06 | barvy v pdf

19

18

PDF@DTPSTUDIO.CZ  | 

ACADEMY

PDF 

PDF 

ACADEMY | WWW.DTPSTUDIO.CZ