Cesty se dají využít i jako tzv. ořezová maska. Vektorový objekt lze různě tvarovat pomocí dalšího 
vektorového objektu – např. vyřezávat, slučovat apod. Ale nejen to. Geometrickou masku můžeme 
použít také pro zobrazení výřezu rastrového obrázku (např. když chceme, aby fotografi e byla kruhová).

  Formáty vektorových objektů

• ai – dokumenty z programu Adobe Illustrator, který veškerá data zpracovává přímo v jazyce 
PostScript. Nemusíme se tedy bát, že bychom taková data poté nemohli použít, jde o nejčistší 
matemacký kód. PostScript 3 zajišťuje plnou kompabilitu s formáty PDF.

• eps – zapouzdřený PostScript obsahuje PostScriptová data, příp. hlavičku s náhledem. Většina 
programů umí s .eps pracovat pouze jako s jedním objektem, nikoli s jednotlivými objekty v něm, což 
může být někdy výhoda. Sazební program zobrazuje zapouzdřený PostScript jako rastrový náhled 
(často jako TIFF).

 cdr – vektory z programu CorelDraw jsou překládány do interního formátu, což nezajišťuje 
kompabity se zlomovými programy. Tento všestranný program ale nepotřebuje objekty nikam 
vkládat. Vše lze vytvořit přímo v jedné aplikaci.

Bitmapy neboli rastry jsou obrazy sestavené z malých barevných 
bodů na pravoúhlé ploše. 
Typickým příkladem rastru je digitální 
fotografie. Bitmapa je nejnáročnější objekt na pamět počítače. 
Potřebuje tož popsat každý jednotlivý pixel a to většinou třemi 
hodnotami R, G a B (u CMYKu čtyřmi). O to jednodušší a rychlejší je 
její čtení v RIPu. Není potřeba složitých rovnic jako u vektorů.

  Hlavní parametr bitmap je rozlišení

Pro elektronické zobrazení se udává v px (počtu pixelů – bodů na šířku 
a na výšku). Rozlišení v dpi (počtu bodů na palec) je důležité v 
případě, že předpokládáme sk. Většina monitorů má rozlišení 72 
dpi.
 Obrázky, které budou sloužit pouze pro zobrazování na 

monitoru, proto mají mít rozlišení 72 dpi. K běžnému sku stačí obrázky s rozlišením 300 dpi.  Všechny 
bitmapy by měly mít před vložením do PDF správné rozlišení podle svého účelu.

  PDF nemá živou průhlednost

Máte–li objekty přes sebe a na vrchním aplikujete např. 50% kry, 
aby spodní obrázek prosvítal skrz, přes PostScript se tato 
průhlednost nedostane.
 Program sice zachová stejný vizuální 
efekt, jaký si grafik představoval, ale z plochy, která měla být pro 
oba objekty společná, udělá tře obrázek definovaný vektorovou 
maskou. Tomu se říká sloučení průhlednos. Některé RIPy živou 
průhlednost sice podporují, ale výsledek není příliš seriózní a nikdy 
dopředu nevíte, jak bude po sku vypadat. 

05 | bitmapy v pdf

17

16

PDF@DTPSTUDIO.CZ  | 

ACADEMY

PDF 

PDF 

ACADEMY | WWW.DTPSTUDIO.CZ