PostScript je programovací jazyk, který dokáže popsat vzhled a umístění objektů na strán‐
ce. Uvedla ho v roce 1985 společnost Adobe a m otevřela dveře elektronické přípravě
skových dat. Jazyk pracuje v souřadnicovém systému (osa x a y) a používá jednoduché
matemacké příkazy. Dokáže tedy popsat dvourozměrný prostor a řídí zejména sk na
postscriptových skárnách a osvitových jednotkách.
PostScript pracuje se třemi základními typy objektů – text, bitmapy, a vektory. Dále může popisovat
hustotu a úhly skového rastru,
parametry skových bodů a bar‐
vy. Ke čtení a zpracování Post‐
Sriptu slouží tzv. interpretační
programy – RIPy (Raster Image
Processor). Ty převádějí kód na
jednotlivé skové nebo zobrazo‐
vací body. Hlavní výhodou Post‐
Scriptu je nezávislost na zařízení. Proto se stal standardem pro přenos skových dat.
Dodnes prošel PostScript velkým vývojem, díky němuž ani dnes nepozbývá na významu. Původní jazyk
Level 1 nahradil Level 2, který přinesl zlepšení hlavně ve správě barev a pro vytváření skových separa‐
cí. Dnes aktuální verze se nazývá PostScript 3.
Firma Adobe stále pracuje na vylepšování jazyka PostScript, ale větší úsilí vynakládá do vývoje jeho
atrakvnějšího nástupce PDF.
01 | úvod
Dvě strany jedné barikády
1) Jsem grafik. Mám nápady, připravuji perfektní grafi cké návrhy. V skárně mi
sdělili, že chtějí sková data v nějakém PDF. Proč jim je nemohu předat v Corelu,
InDesignu, Illustratoru, či dokonce ve Wordu? Filmy už nechtějí a data jako data,
ne? No dobrá, tyhle aplikace nějaký ten PDF dovedou udělat, tak jim to teda tak
předám. Ale štvou mě, zdržují mě a vůbec, nemám ty chytráky rád...
2) Jsem operátor v skárně. Přijímám data od zákazníků a snažím se z nich udělat
něco, s čím můžu pracovat v našem sowaru pro archovou montáž. Je to však
pouze PDF, a to ještě ne ledajaké. Jenže zákazník mi přinese dokument ve Wordu
a diví se, že jeho sk vypadá úplně jinak, než u něj v kanceláři. Další mi dodal sou‐
bor pro CorelDraw, ale při jeho otvírání jsem zjisl, že nemám nainstalované pís‐
mo XYZ... Další mi dodalnoviny v InDesignu, ale zjisl jsem, že zapomněl přibalit 2
fotografi e v plném rozlišení. Uff! Štvou mě, zdržují mě a vůbec, nemám ty chytrá‐
ky rád...
Kde je tedy pravda?
Vážení grafici, je na čase si uvědomit, že chceme‐li na skárně stoprocentní výsledky, musím k nim
přispět i my sami. Doba otevřených dat je nenávratně pryč. Zvlášť nyní, kdy na nic není čas a kdy večer
přijdou data do skárny a druhý den se expedují hotové publikace, opravdu není čas na řešení problé‐
mů s písmy, obrázky a barvami. A proto přichází na scénu formát, ve kterém je vše obsaženo, a který, je‐
li správně vytvořen, se stává ideálním prostředkem pro předávání skových dat.
vlevo:
tvar popsaný matemacky
PostScriptem
vpravo:
dříve používaný bitový zápis
v pixelech
02 | postscript a pdf
Naučte se připravovat sková PDF tak, abyste na sebe s pracovníky
skáren nemuseli navzájem zbytečně „koukat skrz prsty“.
11
10
PDF@DTPSTUDIO.CZ |
ACADEMY
ACADEMY | WWW.DTPSTUDIO.CZ