PostScript je programovací jazyk, který dokáže popsat vzhled a umístění objektů na strán‐
ce. Uvedla ho v roce 1985 společnost Adobe a m otevřela dveře elektronické přípravě 

skových dat. Jazyk pracuje v souřadnicovém systému (osa x a y) a používá jednoduché 

matemacké příkazy. Dokáže tedy popsat dvourozměrný prostor a řídí zejména sk na 
postscriptových skárnách a osvitových jednotkách.

PostScript pracuje se třemi základními typy objektů – text, bitmapy, a vektory. Dále může popisovat 
hustotu a úhly skového rastru, 
parametry skových bodů a bar‐
vy. Ke čtení a zpracování Post‐
Sriptu slouží tzv. interpretační 
programy – RIPy (Raster Image 
Processor). Ty převádějí kód na 
jednotlivé skové nebo zobrazo‐
vací body. Hlavní výhodou Post‐
Scriptu je nezávislost na zařízení. Proto se stal standardem pro přenos skových dat.

Dodnes prošel PostScript velkým vývojem, díky němuž ani dnes nepozbývá na významu. Původní jazyk 
Level 1 nahradil Level 2, který přinesl zlepšení hlavně ve správě barev a pro vytváření skových separa‐
cí. Dnes aktuální verze se nazývá PostScript 3.

Firma Adobe stále pracuje na vylepšování jazyka PostScript, ale větší úsilí vynakládá do vývoje jeho 
atrakvnějšího nástupce PDF. 

01 | úvod

  Dvě strany jedné barikády

1) Jsem grafik. Mám nápady, připravuji perfektní grafi cké návrhy. V skárně mi 
sdělili, že chtějí sková data v nějakém PDF. Proč jim je nemohu předat v Corelu, 
InDesignu, Illustratoru, či dokonce ve Wordu? Filmy už nechtějí a data jako data, 
ne? No dobrá, tyhle aplikace nějaký ten PDF dovedou udělat, tak jim to teda tak 
předám. Ale štvou mě, zdržují mě a vůbec, nemám ty chytráky rád...

2) Jsem operátor v skárně. Přijímám data od zákazníků a snažím se z nich udělat 
něco, s čím můžu pracovat v našem sowaru pro archovou montáž. Je to však 
pouze PDF, a to ještě ne ledajaké. Jenže zákazník mi přinese dokument ve Wordu 
a diví se, že jeho sk vypadá úplně jinak, než u něj v kanceláři. Další mi dodal sou‐
bor pro CorelDraw, ale při jeho otvírání jsem zjisl, že nemám nainstalované pís‐
mo XYZ... Další mi dodalnoviny v InDesignu, ale zjisl jsem, že zapomněl přibalit 2 
fotografi e v plném rozlišení. Uff! Štvou mě, zdržují mě a vůbec, nemám ty chytrá‐
ky rád...

  Kde je tedy pravda?

Vážení grafici, je na čase si uvědomit, že chceme‐li na skárně stoprocentní výsledky, musím k nim 
přispět i my sami. Doba otevřených dat je nenávratně pryč. Zvlášť nyní, kdy na nic není čas a kdy večer 
přijdou data do skárny a druhý den se expedují hotové publikace, opravdu není čas na řešení problé‐
mů s písmy, obrázky a barvami. A proto přichází na scénu formát, ve kterém je vše obsaženo, a který, je‐
li správně vytvořen, se stává ideálním prostředkem pro předávání skových dat. 

vlevo: 
tvar popsaný matemacky 
PostScriptem
vpravo: 
dříve používaný bitový zápis 
v pixelech

02 | postscript a pdf

Naučte se připravovat sková PDF tak, abyste na sebe s pracovníky 

skáren nemuseli navzájem zbytečně „koukat skrz prsty“.

11

10

PDF@DTPSTUDIO.CZ  | 

ACADEMY

PDF 

PDF 

ACADEMY | WWW.DTPSTUDIO.CZ